Współczesna pedagogika rodziców i nauczycieli w aktywności psychologicznej dziecka

49,90 

Profesor Tadeusz Huciński w 2015 roku wydał „Imopeksis”, który w środowisku szkoleniowym zrobił furorę. Metoda oparta na upodmiatawianiu podopiecznych w kontrze do wszechobecnego uprzedmiatawiania ich, może zrewolucjonizować sposób postrzegania relacji rodziców, trenerów i nauczycieli z ich wychowankami. „Współczesna pedagogika” to coś więcej niż Imopeksis! To sposób patrzenia na edukację, trening i wychowanie dzieci i młodzieży. A może nawet dorosłych?

Kategoria: Tag:

Opis

Tej książki nie znajdziesz w księgarniach
kupisz ją tylko na naszej stronie!

Współczesna pedagogika:

  • Zrewolucjonizuje Twoje myślenie o wychowaniu dzieci i pozwoli zrozumieć, jak wspomagać ich naturalny proces rozwojowy;
  • Nauczy Cię odpowiedniej komunikacji, dzięki której Twoi podopieczni będą szczęśliwi w rodzinie, w pracy oraz będą potrafili radzić sobie w sytuacjach porażek i zwycięstw;
  • Wyjaśni Ci, w jaki sposób dziecko kształtuje własne postawy i co ma na nie wpływ;
  • Pokaże, jak zmiana słowa „ja” na rzecz rozumienia partnera („ty”) i zespołu („my”) oddziałują na przeniesienie człowieka na wyższy poziom społeczny;
  • Przedstawi w jaki sposób można negocjować z podopiecznym.

Nowatorskie podejście do pedagogiki z wykorzystaniem aktywności psychologicznej zakłada, iż program nauczania jest sprawą drugorzędną. W pierwszej kolejności każdy nauczyciel i trener powinien zmienić własny sposób myślenia i uwrażliwić się na potrzeby innych. Wówczas uda się realizować podstawowe treści nauczania.

Jeżeli proces wychowawczy będzie przebiegał zgodnie z proponowaną przez autorów książki metodą, dziecko, uczeń lub zawodnik wykształci w sobie postawy empatyczne, a w konsekwencji uniknie wpływów pierwotnej potrzeby konsumpcji.

Pedagodzy powinni wspierać proces samokształcenia każdego młodego człowieka, w wyniku czego nastąpi jego własny rozwój osobowościowy. Życie dorosłe nie powinno ograniczać się do spełniania funkcji odtwórczej (służebnej) w kontekście społecznym, ale powinno być pełne kreatywnych działań.

Celem pracy pedagoga, trenera i wychowawcy jest uchronienie dziecka od uzależnienia od pochlebstw i podziwu innych. Dobremu nauczycielowi powinno zależeć na tym, aby dziecko nie straciło własnej wolności samostanowienia. Dzięki temu uczeń uniknie bycia w przyszłości „niewolnikiem/zakładnikiem” odczuć i potrzeb innych.

Takie podejście jest dobrą szkołą cierpliwości, budowania pewności siebie i umiejętności wychodzenia z porażek. Uczeń prowadzony w opisany sposób zawsze będzie skoncentrowany i w odpowiednim czasie podejmie wyzwanie, nie odwlekając swoich zadań w czasie, z radością będzie też funkcjonował dla grupy. Co najistotniejsze, dziecko nauczy się, że z wartości „ja” tworzy się wartość „my”, a prawdopodobieństwo spełnienia marzeń rodzinnych, zawodowych, sportowych i społecznych wzrośnie.

Chcesz być trenerem czy wolisz pozostać treserem?

Kup książkę

O autorach

prof. nadzw. dr hab. Tadeusz Huciński

Pedagog, trener klasy mistrzowskiej w koszykówce, profesor kultury fizycznej, psycholog sportu. Posiada 20-letnie doświadczenie w pracy trenerskiej kadry narodowej (396 meczów) w koszykówce kobiet, 30-letnie w pracy trenerskiej w zawodowej lidze koszykówki kobiet i mężczyzn (1860 meczów), uczestniczył w 10 finałach mistrzostw Europy, sięgając m.in. po wicemistrzostwo Starego Kontynentu. W 1993 roku zdobył brązowy medal mistrzostw świata w koszykówce kobiet. Członek Komisji Sportu Profesjonalnego Ministerstwa Sportu, Członek Komisji Dyscyplinarnej i Komisji Akredytacyjnej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Autor 25 zwartych pozycji książkowych i ponad 100 artykułów naukowych. Profesor Hanowerskiej Akademii Nauk Przyrodniczych. Profesor nadzwyczajny Politechniki Koszalińskiej. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski przez Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

prof. nadzw. dr hab. Kazimierz Mikołajec

Absolwent AWF Katowice, doktor habilitowany, profesor w Katedrze Zespołowych Gier Sportowych. Trener klasy mistrzowskiej. Przez wiele lat szkoleniowiec w klubach sportowych (ROW, RMKS, Colorcap Rybnik, Bobry Bytom, Zagłębie Sosnowiec, Qatar Sports Club, Odra Brzeg, Basket ROW Rybnik). Prowadził reprezentację Polski U-18 kobiet oraz dwukrotnie był asystentem w kadrze seniorów podczas Eurobasketów w latach 2007 i 2011. Obecnie dyrektor sportowy PZKosz. Delegat i przedstawiciel Polski w Światowej Federacji Koszykówki FIBA. Posiada certyfikat wykładowcy International Council for Coaching Excellence – Trained Coach Developer.

mgr Tomasz Wilczewski

Pedagog, magister wychowania fizycznego, ukończył AWFiS w Gdańsku. Nauczyciel w Szkole Podstawowej z 10-letnim stażem, trener pierwszej klasy w koszykówce. Były zawodnik ligi zawodowej, od 10 lat trener koszykówki młodzieżowej. Certyfikowany wykładowca Polskiego Związku Koszykówki w aspekcie nauczania i doskonalenia umiejętności technicznych. Współautor czterech podręczników z zakresu pedagogiki, kultury fizycznej i sportu. Certyfikowany wykładowca światowego systemu badań zachowań Extended Disc. Szczęśliwy mąż żony Karoliny.

Fragment książki

Ostatnie badania przeprowadzone przez NASA potwierdzają, że rodzimy się geniuszami, a system nas formatuje, zniewala i otępia! Naukowcy przygotowani byli na wiele, jednak wyniki, które otrzymali, zaprowadziły ich w ślepy zaułek. Okazało się, że do najwyższej kategorii testu, opatrzonej przez psychologów etykietą „geniusz”, dostało się 98% dzieci! Przeprowadzono taki sam test na tych samych dzieciach, ale gdy osiągnęły wiek 10 lat. Tym razem w kategorii „genialna wyobraźnia” znalazło się w sumie 30% dzieci. Rezultat był tak dziwny, że NASA ponownie przeprowadziła ten sam test na tych samych dzieciach, ale w wieku 15 lat. Wśród nich odsetek geniuszy spadł do 12%! Agencja nie czekała na kolejne 5 lat i nieznacznie naruszała czystość eksperymentu, przeprowadzając test na losowo wybranej grupie dwudziestolatków, trzydziestolatków. Wśród dorosłych odsetek geniuszy spadł do 2%!

Recenzje

Paweł Zagumny (uczestnik czterech igrzysk olimpijskich – 1996, 2004, 2008 i 2012):
Doświadczenie, które zebrałem przez wiele lat uczestnictwa sportowego, pozwoliło mi zbudować silne postawy moralne i kompetencje społeczne. Wiele z tych procesów zostało w praktyczny sposób przedstawione w podręczniku „Współczesna pedagogika…”. Mam nadzieję, że kolejne pokolenie dzieci i młodzieży będzie wychowywane w koncepcji, jaką zaprezentowali autorzy.

prof. Piotr Błajet (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu):
Praca jest wartościowym materiałem do studiowania i praktycznej aplikacji przez rodziców, nauczycieli i trenerów. Bardzo ważnym przesłaniem zawartym w niej, a może najważniejszym jest kształtowanie refleksyjności młodego człowieka, bo ta kompetencja, ów „pierwiastek hermeneutyczny”, jest niezbędna na drodze do sukcesu.

prof. Tadeusz Strawa (Politechnika Koszalińska):
Podręcznik pozwala poznać nowe techniki komunikacji międzyludzkiej oraz przybliża wiedzę z zakresu rozwoju sensytywnego człowieka. Czas spędzony przy publikacji, to czas wytężonej pracy umysłowej, jednak omawiane zagadnienia przekazywane zostały w sposób interesujący, przystępny i zrozumiały. Treści przeplatają przykłady wydarzeń z sytuacji codziennych, które częstokroć znajdują przedłużenie w świecie naukowym.

Przemysław Mamczak (dziennikarz Weszlo.com):
„Współczesna pedagogika” to coś więcej niż Imopeksis. To sposób patrzenia na edukację, trening i wychowanie dzieci i młodzieży. A może nawet dorosłych? To książka dająca do myślenia. Pokazująca nowe trendy, ale i kierunek, w którym zmierza świat. Książka szokująca. Szokująca, jak wiele w życiu daje sport. I jak wiele w wychowaniu dzieci znaczą ich pierwsi nauczyciele.

Spis treści

ROZDZIAŁ I
Współczesne tendencje w wychowaniu dzieci i młodzieży

1.1. Rodzimy się geniuszami, co dzieje się później?
1.2.Korporacyjne wychowanie w odniesieniu do wychowania
1.3.Czynniki warunkujące odniesienie sukcesu
1.4. Cechy ludzi negatywnych – obszary ryzyka
1.5. Podstawowe wartości aktywności fizycznej w ujęciu psychospołecznym
1.6. Ciemna strona sportu – gdzie jest pedagogika?
1.7. Kompetencje matki w wychowaniu dzieci
1.8. Negatywne wzorce rodziców i nauczycieli

ROZDZIAŁ II
Charakterystyka rozwoju dzieci i młodzieży w ujęciu psychospołecznym

2.1. Charakterystyka rozwoju dziecka na etapie prenatalnym
2.2. Charakterystyka rozwoju dziecka na etapie 0–3 lat
2.3. Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat
2.4. Charakterystyka rozwoju dziecka w klasach I–III
2.5. Charakterystyka rozwoju dziecka w klasach IV–VI
2.6. Charakterystyka rozwoju młodzieży w klasach VII-VIII
2.7. Charakterystyka okresu rozwoju młodzieży w wielu licealnym
2.8. Podsumowanie i działania nauczyciela

ROZDZIAŁ III
Imopeksis – narzędzie psychopedagogiczne dla nauczycieli

3.1. Intencje – procesy budowania szacunku w szkole
3.2. Motywacja – sposoby kształtowania motywacji wewnętrznej ucznia
3.3. Pewność siebie – procesy wzmacniania ucznia
3.4. Emocje – zarządzanie emocjami własnymi i ucznia
3.5. Koncentracja – mechanizmy kształtowania koncentracji w szkole
3.6. Spójność – kształtowanie działań w zespole klasowym
3.7. Intuicja – pomoc w podejmowaniu decyzji

Rozdział IV
Pedagogika nauczycieli i trenerów

4.1. Kontrola własnych zachowań
4.2. Kompetencje w aspekcie słuchania dziecka
4.3. Psychopedagogiczne znaczenie porażki i sukcesu
4.4. Skutki agresywnych zachowań nauczyciela i trenera
4.5. Kompetencje w aspekcie negocjacji z uczniem
4.6. Przyczyny i skutki tłumaczenia się ucznia
4.7. Prawidłowa komunikacja uczeń–nauczyciel
4.8. Zjawisko dwubiegunowości w szkole
4.9. Kompetencje psychospołeczne nauczycieli

Rozdział V
Psychospołeczne mechanizmy zachodzące w umyśle dziecka

5.1. Rozwój mózgu w czasie uczestnictwa sportowego
5.2. Cienie umysłu i skutki zachowań dziecka
5.3. Negatywne wzorce współczesnej szkoły
5.4. Samopoznanie i egzystencja
5.5. Wartościowanie jako negatywne zjawisko pracy z dzieckiem
5.6. Prawo hedonistyczne i warunek postępu

Rozdział VI
Wychowanie dziecka do zachowań pożądanych w sytuacjach trudnych

6.1. Złudzenie poznawcze, jak odkryć więcej?
6.2.Skutki własnego oporu w komunikacji z partnerem
6.3.Epidemia empatii, epidemia konfliktu
6.4. Łańcuch przeżyć w zderzeniu z rzeczywistością
6.5.Potęga pytań jako fundament kreatywności człowieka
6.6.Doświadczenia zachowań manipulacyjnych
6.7.Psychopedagogiczne skutki pomocy innym
6.8. Komunikacja w zarządzaniu sytuacją poza strefą komfortu