
Podcast: Odtwarzaj w nowym oknie | Pobierz
Subskrybuj: RSS
Od lat słyszymy, że w Akademii Miedzi Legnica dzieje się dobrze. W ostatnich sezonach obszarem szkoleniowym w klubie zarządza dyrektor Tomasz Syska.
Syska to wychowanek Miedzi. Jako piłkarz występował w młodzieżowych reprezentacjach Polski, ale dotarł tylko do II ligi. Od 2013 roku funkcjonował w Legnicy jako trener, a następnie objął funkcję dyrektora akademii.
Czym akademia Miedzi wyróżnia się na rynku? Dlaczego swoją pracę oraz ocenę chce opierać na twardych danych? Jakie to mogą być mierniki?
Syska uważa, że poza wychowaniem zawodników dla pierwszego zespołu oraz zyskami transferowymi, drużyny w akademii powinny mieć założone cele wynikowe. Czy takie podejście nie koliduje z istotą szkolenia młodzieży? Dlaczego ten temat wzbudza tyle dyskusji i kontrowersji? Czy trener, który nie realizuje wynikowych planów, może stracić w Legnicy pracę?
Porozmawialiśmy o zatrudnianiu trenerów i ich doborze oraz rozwoju i specjalizacjach. Omówiliśmy proces rozwoju zawodnika Akademii Miedzi i kilka ciekawych projektów, które są w niej realizowane. Jakimi praktycznymi sposobami szuka się tam intensywności treningowej? Jaki ma być wychowanek Miedzi? Dlaczego w klubie króluje Excel?
To była rozmowa o profesjonalnym funkcjonowaniu piłkarskiej akademii, ale i drodze trenera, który stał się dyrektorem oraz zwierzchnikiem dla swoich klubowych kolegów.
Odbierz prezent!
W ramach prezentu Syska słuchaczom JUF udostępnił dokumenty, z których na co dzień korzysta Akademia Miedzi: karty indywidualnego profilu zawodnika oraz przykładową analizę statystyczną drużyny U17. Materiały bezpłatnie pobrać możesz zapisując się nasz newsletter.
Główne wątki tego odcinka:
(00:57) Co się dzieje obecnie w Akademii Miedź Legnica?
(01:30) Kilka słów o sobie – Tomasz Syska
(02:43) Czym Akademia Miedzi Legnica wyróżnia się na tle innych akademii w Polsce?
(06:52) Dlaczego właściciel klubu, Andrzej Dadełło, ogląda mecze młodzieżowych drużyn Miedzi?
(10:32) W czym Akademii Miedzi pomaga zbiór twardych danych?
(13:22) Jakich parametrów używają do oceny pracy trenera?
(15:41) Jak Tomasz Syska podchodzi do wynikowych celów drużyn młodzieżowych?
(19:16) W jaki sposób ocenić czy zespół się rozwija?
(23:10) Dlaczego tematyka wyników w piłce dziecięco-młodzieżowej jest tak kontrowersyjną?
(25:37) Jak oceniać pracę akademii?
(27:32) Od czego Syska rozpoczął pracę na stanowisku dyrektora akademii?
(29:15) Dlaczego właściciel Miedzi, po spadku z Ekstraklasy, zwiększył budżet jej akademii?
(31:38) Czym Syska przekonał Dadełłę do swojego planu?
(33:11) Dlaczego tak ważnym jest, by trenerzy pracowali w klubie na pełen etat?
(36:16) Co Syska sądzi o „dorywczej” pracy trenera?
(39:39) Jakim budżetem dysponuje Akademia Miedzi?
(41:42) Czego jeszcze w Legnicy brakuje?
(42:44) W jaki sposób Akademia Miedź szuka nowych trenerów?
(45:01) Czy zdarzyło się już Sysce w procesie rekrutacji popełnić błędy i zatrudnić niewłaściwą osobę?
(48:29) Jak wygląda ścieżka rozwoju trenera w Akademii Miedzi Legnica?
(55:15) Dlaczego większość trenerów chce pracować w piłce 11-osobowej?
(58:34) Dlaczego z dziećmi pracować powinni specjaliści od danych kategorii wiekowych?
(01:10:56) Niska samoocena zawodnika problemem trenera?
(01:13:39) Jak rotować zawodnikami w akademii?
(01:18:48) Czy przez brak realizacji celów wynikowych, trener w Akademii Miedzi może stracić pracę?
(01:20:44) Jak Syska czuł się na starcie pracy dyrektorskiej, kiedy musiał zacząć „zarządzać” swoimi kolegami-trenerami?
(01:22:35) Co w postrzeganiu Tomasza Syski zmieniło się na przestrzeni ostatnich czterech lat?
(01:25:20) Jaki wpływ na Syskę miała współpraca z dyrektorem Markiem Śledziem?
(01:27:51) Skąd Tomasz Syska czerpie inspiracje do pracy w roli dyrektora akademii?
(01:30:47) Jakie kompetencje trenerskie przydają się Sysce na stanowisku dyrektora? Co było dla niego zaskoczeniem po objęciu tej funkcji? (Piotr Marczak)
(01:33:55) Czy przez to, że sam był trenerem, łatwiej mu podejmować dotyczące trenerów decyzje? (Piotr Marczak)
(01:35:09) Czy Tomasz Syska woli trenera specjalistę od danego rocznika, czy trenera który przechodzi z danym rocznikiem z kategorii do kategorii? (Bartłomiej Jacek)
(01:36:50) Jakie kompetencje i umiejętności są dla Syski ważne w procesie zatrudniania trenerów? (Paweł Kwiatkowski)
(01:38:12) W jaki sposób poprawić intensywność treningowo-szkoleniową?
(01:13:37) Jaki pomysł akademia Miedzi Legnica ma na piłkę kobiecą? Czy najlepsze zawodniczki powinny trenować z chłopcami? (Wiktoria Kudyba)
(01:43:58) Kilka słów o prezentach dla słuchaczy JUF
(01:46:25) Dlaczego w Akademii Miedzi Legnica króluje Excel?
(01:47:44) Czym jest indywidualny proces szkoleniowy?
(01:50:06) Jaką infrastrukturą od jesieni 2025 roku dysponować będzie Akademia Miedzi?
(01:53:45) Jakie cechy powinien posiadać wychowanek legnickiej akademii?
(01:57:58) Czy Syska myśli jeszcze o powrocie do pracy trenera?
(01:58:55) Jedno zdanie od gościa dla słuchaczy JUF
TOP5 książek polecanych przez Tomasza Syskę:
– Rupal Patel – „Od CIA do CEO: jak techniki CIA pomogą Ci w pracy”
– Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński – „Formuła 1 według Bartków”
– Hanya Yanagihara – „Małe życie”
– Ika Graboń – „Kawa. Instrukcja obsługi najpopularniejszego napoju na świecie”
– Stieg Larsson – „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”
Linki do artykułów lub stron, o których mówiliśmy w tym odcinku:
1. Nasz facebookowy profil – facebook.com/EkstraTrener
2. Sklep EkstraTrener.pl – ekstratrener.pl/sklep
3. Grupa „Jak Uczyć Futbolu” na Facebooku
4. „Realizujemy wyznaczone cele” – wywiad z Tomaszem Syską na miedzlegnica.eu
5. „Najlepsi trenerzy powinni pracować na najmłodszych szczeblach” – wywiad z Tomaszem Syską na igol.pl
Oceń podcast „Jak Uczyć Futbolu”:
Jeżeli korzystasz z aplikacji „Podcasty” na iPhone:
1) wpisz w wyszukiwarce aplikacji Jak Uczyć Futbolu,
2) w sekcji „Podcasty” kliknij na Jak Uczyć Futbolu,
3) przejdź do zakładki „Recenzje”,
4) kliknij „Napisz recenzję”.
Jeżeli korzystasz ze Stitchera (Android):
1) wejdź na stronę ekstratrener.pl/stitcher,
2) przewiń stronę w dół, aż do „Show Ratings ans Reviews”,
3) kliknij „Write a review”.