Podcast: Odtwarzaj w nowym oknie | Pobierz
Subskrybuj: RSS
Przekonanie o tym, że trener stworzony jest do pracy z określoną kategorią wiekową, to w naszym środowisku ewenement. No chyba, że chodzi o pracę w kategorii… senior. Chętnych do specjalizacji w piłce dziecięcej wciąż brakuje, ale jednego z przedstawicieli tej grupy zaprosiliśmy do 217. odcinka podcastu „Jak Uczyć Futbolu”.
Artur Hibner to trener przedszkolaków. Pracuje w Warcie Wartosław, związany jest także z projektami Wielkopolskiego ZPN-u: „Aktywny przedszkolak” i „Dziewczyny do piłki”. W przeszłości był trenerem grup dziecięcych w Błękitnych Wronki czy Lech Poznań Football Academy, stworzył też żeński klub Creative oraz „Fabrykę Nadziei” – profilaktyczne przedsięwzięcie dla dzieci i rodziców.
Kiedy Hibner zdał sobie sprawę, jak mało wie o pracy z najmłodszymi? Skąd wie, że jest do tej pracy… „predysponowany”? W jaki sposób rozpoznać do niej powołanie?
To była długa dyskusja, w której skupiliśmy się głównie na aspektach pedagogicznych. Dyskutowaliśmy o ocenianiu dzieci, roli zabawy w ich zajęciach czy podejściu do pochwał oraz kar.
Jak czerpać satysfakcję z pracy z przedszkolakami? Jakich błędów nie można w niej popełniać? Dlaczego zdaniem Hibnera ścieżka rozwoju trenera dzieci w Polsce… nie istnieje? Co zmieniłby, by była bardziej adekwatna?
W JUF 217 poruszyliśmy problematykę dziecięcych potrzeb i emocji. Porozmawialiśmy o roli rodzica i autentyczności trenera. Opowiedzieliśmy o różnicy między zwykłym berkiem i berkiem relacyjnym, a także odgrywaniu przez trenera ról podczas zajęć i o opowieściach ruchowych. Zastanawialiśmy się też czy berek to ciągle zabawa, a także jak dostrzec u najmłodszych niektóre zaburzenia.
To było… ponad dwie i pół godziny wartościowego i inspirującego materiału!
Odbierz prezent!
Z Arturem Hibnerem rozmawialiśmy o tym jak wyglądać powinny zajęcia dla przedszkolaków. Nasz gość w ramach prezentu słuchaczom JUF postanowił więc udostępnić 4 przykłady ukierunkowanych piłkarsko zajęć dla dzieci 2-, 3- i 4-letnich z rodzicami. Aby pobrać konspekty, zapisz się na nasz newsletter.
Główne wątki tego odcinka:
(01:07) Kilka słów o sobie – Artur Hibner
(10:42) Czym jest metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne?
(14:09) Skąd wie, że jest do tej pracy „predysponowany”?
(15:02) Czy trzeba być świetnym aktorem, by pracować z dziećmi?
(19:12) Dlaczego trenerzy mają braki pedagogiczne?
(23:34) Czy w Polsce nie ma drogi kształcenia dla trenerów pracujących z dziećmi?
(26:08) Do jakich patologi może prowadzić aktualna ścieżka kursów trenerskich?
(28:21) Na jaką ścieżkę trenerską chciałby wejść?
(29:29) Jak powinna wyglądać jednostka treningowa dla przedszkolaków?
(32:29) Czym różni się berek od berka relacyjnego?
(37:58) Jakie kryteria powinna spełniać zabawa?
(44:32) Czy tworzenie opowieści ruchowych jest istotne w rozwoju dziecka?
(47:15) Czym różni się pedagog od organizatora ćwiczeń?
(53:33) Czy dojdziemy do etapu, w którym trener dzieci będzie rozumiał ich potrzeby?
(58:39) Czym różni się rola trenera przedszkolaków od roli trenera w starszych kategoriach wiekowych?
(59:15) Co to jest model czterech rogów?
(01:02:12) Czego należy unikać w pracy z przedszkolakami? Jakie błędy najczęściej popełniają trenerzy?
(01:03:38) Jak czerpać satysfakcje z pracy z dziećmi? Co motywuje Hibnera do pracy z dziećmi?
(01:05:24) Czego nauczyły Hibnera własne dzieci?
(01:12:44) Co zrobić, by było inaczej niż jest aktualnie?
(01:16:27) Dlaczego czasami warto pochwalić dziecko?
(01:17:41) Czy świat bez ocen byłby lepszy?
(01:23:58) Kilka słów o podcaście z Radosławem Drążczykiem
(01:27:23) Czy weryfikacja ocen szkolnych przez trenera ma sens?
(01:36:37) Jak Hibner podchodzi do kar i nagród?
(01:45:36) Dlaczego mówienie do dziecka, by usiadł z boku i poobserwował trening / ćwiczenie jest błędem?
(01:51:13) Jak stać się trenerem refleksyjnym?
(01:54:06) W jaki sposób pracować z przedszkolakami?
(01:56:37) Gdzie Hibner szuka wiedzy i w jaki sposób się rozwija?
(02:04:20) Jak zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka?
(02:09:18) Kilka słów o prezencie dla słuchaczy JUF
(02:12:56) Kiedy i dlaczego uznał, że będzie trenerem?
(02:15:03) Czy w przyszłości chciałby prowadzić starsze kategorie wiekowe?
(02:47:53) Jedno zdanie od naszego gościa dla słuchaczy JUF
TOP5 książek polecanych przez Artura Hibnera:
– „Narodowy Model Gry PZPN”
– Magdalena Kunysz-Rozborska, Paweł Lenik – „Gry i zabawy ruchowe jako forma kształtowania umiejętności społecznych i psychomotorycznych”
– Monika Sobkowiak – „Jak wspierać rozwój przedszkolaka”
– Tadeusz Huciński, Tomasz Wilczewski, Paweł Lenik – „Edukacja przedszkolna z wykorzystaniem aktywności fizycznej”
– Maciej Behnke, Karolina Chlebosz, Magdalena Kaczmarek – „Trening mentalny. Psychologia sportu w praktyce”
Linki do artykułów lub stron, o których mówiliśmy w tym odcinku:
1. Nasz facebookowy profil – facebook.com/EkstraTrener
2. Sklep EkstraTrener.pl – ekstratrener.pl/sklep
3. Jak Uczyć Futbolu 206 – podcast z Radosławem Drążczykiem – ekstratrener.pl/206
4. Imopeksis
5. Tomasz Wilczewski na TikToku
6. Książka „Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka”
7. Książka „Wszystkiego, co naprawdę muszę wiedzieć, dowiedziałem się w przedszkolu”
8. Książka „Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny” w wersji PDF
9. Asystent Trenera
10. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS na YouTube
11. Playlista „Rodzicielstwo” (Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS) na YouTube
12. Podcasty EduAkcji
13. Famiga
14. „Nauka przez zabawę, czyli wizyta we Wronkach” – materiał dot. programu WZPN „Dziewczyny do piłki”
15. Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka 3-letniego
16. „Dedykowana ścieżka dla trenerów dzieci” – wywiad z Arturem Hibnerem dla FCAPP
Oceń podcast „Jak Uczyć Futbolu”:
Jeżeli korzystasz z aplikacji „Podcasty” na iPhone:
1) wpisz w wyszukiwarce aplikacji Jak Uczyć Futbolu,
2) w sekcji „Podcasty” kliknij na Jak Uczyć Futbolu,
3) przejdź do zakładki „Recenzje”,
4) kliknij „Napisz recenzję”.
Jeżeli korzystasz ze Stitchera (Android):
1) wejdź na stronę ekstratrener.pl/stitcher,
2) przewiń stronę w dół, aż do „Show Ratings ans Reviews”,
3) kliknij „Write a review”.