Podcast: Odtwarzaj w nowym oknie | Pobierz
Subskrybuj: RSS
Przekonanie o tym, że trener stworzony jest do pracy z określoną kategorią wiekową, to w naszym środowisku ewenement. No chyba, że chodzi o pracę w kategorii… senior. Chętnych do specjalizacji w piłce dziecięcej wciąż brakuje, ale jednego z przedstawicieli tej grupy zaprosiliśmy do 217. odcinka podcastu „Jak Uczyć Futbolu”.
Artur Hibner to trener przedszkolaków. Pracuje w Warcie Wartosław, związany jest także z projektami Wielkopolskiego ZPN-u: „Aktywny przedszkolak” i „Dziewczyny do piłki”. W przeszłości był trenerem grup dziecięcych w Błękitnych Wronki czy Lech Poznań Football Academy, stworzył też żeński klub Creative oraz „Fabrykę Nadziei” – profilaktyczne przedsięwzięcie dla dzieci i rodziców.
Kiedy Hibner zdał sobie sprawę, jak mało wie o pracy z najmłodszymi? Skąd wie, że jest do tej pracy… „predysponowany”? W jaki sposób rozpoznać do niej powołanie?
To była długa dyskusja, w której skupiliśmy się głównie na aspektach pedagogicznych. Dyskutowaliśmy o ocenianiu dzieci, roli zabawy w ich zajęciach czy podejściu do pochwał oraz kar.
Jak czerpać satysfakcję z pracy z przedszkolakami? Jakich błędów nie można w niej popełniać? Dlaczego zdaniem Hibnera ścieżka rozwoju trenera dzieci w Polsce… nie istnieje? Co zmieniłby, by była bardziej adekwatna?
W JUF 217 poruszyliśmy problematykę dziecięcych potrzeb i emocji. Porozmawialiśmy o roli rodzica i autentyczności trenera. Opowiedzieliśmy o różnicy między zwykłym berkiem i berkiem relacyjnym, a także odgrywaniu przez trenera ról podczas zajęć i o opowieściach ruchowych. Zastanawialiśmy się też czy berek to ciągle zabawa, a także jak dostrzec u najmłodszych niektóre zaburzenia.
To było… prawie dwie i pół godziny wartościowego i inspirującego materiału!
Odbierz prezent!
Z Arturem Hibnerem rozmawialiśmy o tym jak wyglądać powinny zajęcia dla przedszkolaków. Nasz gość w ramach prezentu słuchaczom JUF postanowił więc udostępnić 4 przykłady ukierunkowanych piłkarsko zajęć dla dzieci 2-, 3- i 4-letnich z rodzicami. Aby pobrać konspekty, zapisz się na nasz newsletter.
Główne wątki tego odcinka:
(01:07) Kilka słów o sobie – Artur Hibner
(10:42) Czym jest metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne?
(14:09) Skąd Hibner wie, że jest do pracy z dziećmi „predysponowany”?
(15:02) Czy trzeba być świetnym aktorem, by pracować z dziećmi?
(19:12) Dlaczego trenerzy mają braki pedagogiczne?
(23:34) Droga kształcenia trenerów pracujących z dziećmi w Polsce. Dlaczego nie istnieje?
(26:08) Do jakich patologi może prowadzić aktualna ścieżka trenerska?
(28:21) Na jaką ścieżkę trenerską chciałby wejść Hibner?
(29:29) Jak powinna wyglądać jednostka treningowa dla przedszkolaków?
(32:29) Czym różni się berek od berka relacyjnego?
(37:58) Jakie kryteria powinna spełniać zabawa?
(44:32) Czy tworzenie opowieści ruchowych jest istotne dla rozwoju dziecka?
(47:15) Czym różni się pedagog od organizatora ćwiczeń?
(53:33) Czy dojdziemy do etapu, w którym trener dzieci będzie rozumiał ich potrzeby?
(58:39) Czym różni się rola trenera przedszkolaków od roli trenera w starszych kategoriach wiekowych?
(59:15) Co to jest model „czterech rogów”?
(01:02:12) Czego należy unikać w pracy z przedszkolakami? Jakie błędy najczęściej popełniają trenerzy?
(01:03:38) Jak czerpać satysfakcję z pracy z dziećmi? Co do pracy z najmłodszymi motywuje Hibnera?
(01:05:24) Czego Hibnera nauczyły własne dzieci?
(01:12:44) Co możemy zrobić, by było inaczej niż jest aktualnie?
(01:16:27) Dlaczego czasami warto pochwalić dziecko?
(01:17:41) Czy świat bez ocen byłby lepszy?
(01:23:58) Kilka słów na temat wypowiedzi Radosława Drążczyka w JUF 206
(01:27:23) Czy „kontrola” ocen szkolnych przez trenera ma sens?
(01:36:37) Jak Hibner podchodzi do kar i nagród?
(01:45:36) Dlaczego mówienie do dziecka, by usiadło z boku i obserwowało trening, jest błędem – nawet jeśli źle się zachowuje?
(01:51:13) Jak stać się trenerem refleksyjnym?
(01:54:06) W jaki sposób pracować z przedszkolakami?
(01:56:37) Gdzie Hibner szuka wiedzy i w jaki sposób się rozwija?
(02:04:20) Jak zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka?
(02:09:18) Kilka słów o prezencie dla słuchaczy JUF
(02:12:56) Kiedy i dlaczego Hibner uznał, że będzie trenerem?
(02:15:03) Czy w przyszłości chciałby prowadzić starsze kategorie wiekowe?
(02:47:53) Jedno zdanie od naszego gościa dla słuchaczy JUF
TOP5 książek polecanych przez Artura Hibnera:
– „Narodowy Model Gry PZPN”
– Magdalena Kunysz-Rozborska, Paweł Lenik – „Gry i zabawy ruchowe jako forma kształtowania umiejętności społecznych i psychomotorycznych”
– Monika Sobkowiak – „Jak wspierać rozwój przedszkolaka”
– Tadeusz Huciński, Tomasz Wilczewski, Paweł Lenik – „Edukacja przedszkolna z wykorzystaniem aktywności fizycznej”
– Maciej Behnke, Karolina Chlebosz, Magdalena Kaczmarek – „Trening mentalny. Psychologia sportu w praktyce”
Linki do artykułów lub stron, o których mówiliśmy w tym odcinku:
1. Nasz facebookowy profil – facebook.com/EkstraTrener
2. Sklep EkstraTrener.pl – ekstratrener.pl/sklep
3. Jak Uczyć Futbolu 206 – podcast z Radosławem Drążczykiem – ekstratrener.pl/206
4. Imopeksis – strona oficjalna – imopeksis.pl
5. @trenerwilczewski – profil „Imopeksis Tomasz Wilczewski” na TikToku
6. Książka „Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka”
7. Książka „Wszystkiego, co naprawdę muszę wiedzieć, dowiedziałem się w przedszkolu”
8. Książka „Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny” w wersji PDF
9. Asystent Trenera – strona oficjalna – asystent-trenera.pl
10. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS na YouTube – youtube.com/@StrefaPsycheUniwersytetuSWPS + playlista „Rodzicielstwo”
11. Podcasty EduAkcji – edu-akcja.pl
12. Famiga – famiga.pl
13. „Nauka przez zabawę, czyli wizyta we Wronkach” – materiał dot. programu „Dziewczyny do piłki”
14. Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka 3-letniego
15. „Dedykowana ścieżka dla trenerów dzieci” – wywiad z Arturem Hibnerem dla FCAPP
Oceń podcast „Jak Uczyć Futbolu”:
Jeżeli korzystasz z aplikacji „Podcasty” na iPhone:
1) wpisz w wyszukiwarce aplikacji Jak Uczyć Futbolu,
2) w sekcji „Podcasty” kliknij na Jak Uczyć Futbolu,
3) przejdź do zakładki „Recenzje”,
4) kliknij „Napisz recenzję”.
Jeżeli korzystasz ze Stitchera (Android):
1) wejdź na stronę ekstratrener.pl/stitcher,
2) przewiń stronę w dół, aż do „Show Ratings ans Reviews”,
3) kliknij „Write a review”.