fbpx
Aktualnie czytasz
Jak Uczyć Futbolu 208: Trening strukturalny z periodyzacją oraz reakcja trenera na błędy. Rozmowa z Jarosławem Toborkiem

Jak Uczyć Futbolu 208: Trening strukturalny z periodyzacją oraz reakcja trenera na błędy. Rozmowa z Jarosławem Toborkiem

Mieliśmy już podcasty zarówno o periodyzacji taktycznej, jak i o treningu strukturalnym. Czy te metodologie szkolenia można połączyć… w jedną? Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy w 208. odcinku „Jak Uczyć Futbolu”.

W JUF 208 wystąpił Jarosław Toborek, koordynator do spraw szkolenia w Akademii Korony Kielce. 31-latek spojrzenia Paco Seirullo uczył się funkcjonując w Escoli Varsovia, a w oparciu o periodyzację pracował później w Akademii Rakowa Częstochowa.

Dlaczego uważa, że na wcześniejszych etapach szkolenia warto zrezygnować z modelu? Skoro jak Seirullo twierdzi – model ogranicza dzieci – może zbędny jest również w piłce jedenastoosobowej?

Toborek chce nauczać fundamentów gry wzbogaconych o koncepty. Wierzy w autonomię gracza i w to, że gdy otrzyma on przestrzeń do realizacji swoich pomysłów, rozwijać będzie kreatywność.

Porozmawialiśmy o pomyśle naszego rozmówcy, który wdraża w Kielcach, ale również o błędach i tym, jak trener powinien na nie reagować. Dlaczego tak ważne jest poczucie bezpieczeństwa zapewnione podczas treningu? Jak wiele powiedzieć może mowa ciała trenera? Dlaczego w Akademii Korony nie powtarza się środków treningowych w danym mikrocyklu?

Odbierz prezent!
Podczas wywiadu Toborek wielokrotnie podkreślał, jak ważna w treningu jest sfera mentalna. To do niej odwołuje się prezentacja, którą udostępnił słuchaczom JUF. Cztery moduły mentalne w jednostce treningowej z opisem w jaki sposób nad nimi pracować możesz pobrać zapisując się na nasz newsletter.

Główne wątki tego odcinka:
(01:16) Skąd pomysł, by połączyć trening strukturalny z periodyzacją taktyczną?
(03:26) Jak to się stało, że Jarosław Toborek został koordynatorem szkolenia w akademii Korony Kielce?
(05:38) Jaki wpływ na warsztat trenera Toborka miał Marek Śledź?
(07:59) Co było najtrudniejsze po przejściu do Akademii Korony Kielce?
(10:15) Jakie ma obowiązki i jakie były jego pierwsze kroki po dołączeniu do Akademii Korony?
(13:50) Co jest punktem wyjścia w periodyzacji taktycznej oraz w treningu strukturalnym?
(16:11) Dlaczego model gry nie zabija kreatywności u zawodników?
(17:58) Czy model gry powinien występować w piłce 5- i 7-osobowej?
(19:59) W jaki sposób zawodnik może realizować swoją autonomię?
(21:26) Dlaczego w piłce 11-osobowej potrzebny jest model gry?
(23:28) Co to jest periodyzacja taktyczna? Co to jest trening strukturalny?
(25:13) Czy wszystkie 8 struktur treningu strukturalnego musi występować w środku treningowym?
(27:50) Jakie podobieństwa i różnice Toborek dostrzega w periodyzacji taktycznej i treningu strukturalnym?
(31:49) Dlaczego trener Toborek nie powtarza środków treningowych w mikrocyklu?
(34:03) Przykład konceptu i gry, którą można modyfikować
(38:16) Definicja rozumienia gry
(40:03) Jak do modelu gry podchodzi trening strukturalny?
(42:21) W jaki sposób w szkoleniu w Kielcach trenerzy wykorzystują fundamenty gry?
(45:55) Ile konceptów wyróżnia trener Toborek i w jakiej kolejności je wprowadza?
(47:47) Kilka słów o modelu gry
(51:19) DNA, które ma charakteryzować grę zespołów w Akademii Korony Kielce
(53:26) Dlaczego Toborek zdecydował się połączyć periodyzację taktyczną z treningiem strukturalnym?
(57:05) Jakie wytyczne postawić sobie, by znaleźć odpowiednią szkoleniową drogę?
(59:22) W jaki sposób w Akademii Korony Kielce planuje się pracę szkoleniową?
(01:03:03) Czym są moduły mentalne i jak wykorzystywane są one w jednostce treningowej?
(01:07:21) Kilka słów o prezencie dla słuchaczy JUF
(01:09:41) Dlaczego rola trenera jest kluczowa?
(01:18:33) Jak istotne w procesie szkolenia jest popełnianie błędów przez zawodników?
(01:22:36) W jaki sposób możemy wzmacniać mocne strony swojego podopiecznego?
(01:25:06) Jak sprawić, by dzieci „zostały w sporcie”?
(01:28:39) Dlaczego Akademia Korony Kielce to dobry wybór dla zawodników?
(01:30:50) Na jakim etapie są prace PZPN-u nad programem szkolenia dla kategorii U14-U19?
(01:32:13) Dlaczego Toborek wycisza Cafe Futbol, gdy głos zabiera Tomasz Hajto?
(01:33:16) Dlaczego postanowił, że zostanie trenerem piłki nożnej?
(01:35:50) Kto miał na niego największy wpływ?
(01:37:17) Jedno zdanie od gościa dla słuchaczy JUF

TOP5 książek polecanych przez Jarosława Toborka:
Phil Jackson, Hugh Delehanty – „11 pierścieni”
– Guillem Balagué – „Pep Guardiola. Sztuka zwyciężania”
– Marti Perarnau – „Herr Guardiola. Projekt Bayern Monachium”
Alex Ferguson – „Być liderem”
– James Kerr – „Legacy: What The All Blacks Can Teach Us About The Business Of Life”

Linki do artykułów lub stron, o których mówiliśmy w tym odcinku:
1. Nasz facebookowy profil – facebook.com/EkstraTrener
2. Sklep EkstraTrener.pl – ekstratrener.pl/sklep
3. Jak Uczyć Futbolu 018 – podcast z Tomaszem Tchórzem – ekstratrener.pl/018
4. Jak Uczyć Futbolu 141 – podcast z Krystianem Busztą – ekstratrener.pl/141
5. Cykl „Ukierunkowany Coaching”
6. Książka „Periodyzacja Taktyczna. Logika z innego świata”
7. Książka „Autoorganizacja. Proces treningowy z perspektywy nauk o kompleksowości”

Oceń podcast „Jak Uczyć Futbolu”:

Jeżeli korzystasz z aplikacji „Podcasty” na iPhone:
1) wpisz w wyszukiwarce aplikacji Jak Uczyć Futbolu,
2) w sekcji „Podcasty” kliknij na Jak Uczyć Futbolu,
3) przejdź do zakładki „Recenzje”,
4) kliknij „Napisz recenzję”.

Jeżeli korzystasz ze Stitchera (Android):
1) wejdź na stronę ekstratrener.pl/stitcher,
2) przewiń stronę w dół, aż do „Show Ratings ans Reviews”,
3) kliknij „Write a review”.

Zobacz też

Napisz komentarz (0)

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Scroll To Top