fbpx
Aktualnie czytasz
Jak Uczyć Futbolu 209: Koordynacyjne zdolności motoryczne dzieci. Rozmowa z Władysławem Szyngierą

Jak Uczyć Futbolu 209: Koordynacyjne zdolności motoryczne dzieci. Rozmowa z Władysławem Szyngierą

Od początku powstania „Jak Uczyć Futbolu” rozmawiamy w podcaście z najróżniejszymi ludźmi. Nie liczy się dla nas ich wiek, nie muszą patrzeć na piłkę nożną w określony przez nas sposób – jedyne co muszą, to… mieć otwartą głowę. W te kryteria doskonale wpisał się Władysław Szyngiera.

Wykładowca akademicki i profesor AWF-u Katowice znany jest w środowisku z publikacji „Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną”, którą wydał kilka lat temu wraz z Pawłem Grycmannem. Szyngiera posiada też licencję UEFA PRO, a w latach 1991-1998 prowadził reprezentację Polski kobiet.

Głównym tematem JUF 209 były koordynacyjne zdolności motoryczne. Wraz z naszym rozmówcą omówiliśmy wszystkie KZM, osadzając je w kontekście futbolu.

Wyróżniamy 7 zdolności koordynacyjnych: łączenia ruchów (wielu prostych ruchów w jeden złożony), różnicowania ruchów, dostosowania, rytmizacji, poczucia równowagi, szybkiej reakcji i orientacji.

Dlaczego koordynacja powinna być w szkoleniu piłkarskim punktem wyjścia? W jaki sposób nad nią pracować? Do kiedy możemy poprawić KZM zawodnika? Jak ważny w tym wszystkim jest wszechstronny rozwój ruchowy? Szyngiera podzielił się swoją wiedzą, nawiązał też do badań naukowych. Opowiedział o różnicach między nawykiem otwartym i zamkniętym, okresach sensytywnych i kształceniu trenerów, w którym uczestniczy od wielu lat.

Źródło: „Trener 06/2017”

Odbierz prezent!
To, o czym rozmawialiśmy w podcaście, Szyngiera udostępnił też słuchaczom w formie prezentacji. Materiał na temat koordynacyjnych zdolności motorycznych wraz z przykładami ćwiczeń do wykorzystania w praktyce pobrać możesz po zapisie na nasz newsletter.

Główne wątki tego odcinka:
(01:10) Kilka słów o sobie – Władysław Szyngiera
(02:37) Czy w środowisku trenerskim jest kojarzony głównie z książką „Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną”?
(03:09) Skąd pomysł na napisanie książki z Pawłem Grycmannem?
(05:30) Co zmieniło się w piłce nożnej na przestrzeni ostatnich lat?
(08:28) Jak Szyngiera poznał się z profesorem Tadeuszem Hucińskim?
(14:09) Dlaczego zawodnik powinien być w centrum procesu szkolenia?
(15:28) Czy koordynacyjne zdolności motoryczne są niedoceniane?
(16:19) Czym różnią się nawyki otwarte od zamkniętych?
(18:38) Jak wygląda ogólny podział zdolności motorycznych oraz czym są KZM?
(21:34) Czy w piłce nożnej są wykorzystywane wszystkie koordynacyjne zdolności motoryczne?
(22:38) Dlaczego KZM w piłce nożnej powinniśmy traktować jako punkt wyjścia?
(24:23) Czy senior jest w stanie nadrobić deficyty związane z koordynacją?
(27:38) Kilka słów o okresach sensytywnych
(33:08) W jaki sposób zauważyć, że zawodnikowi brakuje koordynacji?
(34:41) Dlaczego kiedyś koordynację kształtowało się na ulicy?
(38:31) Czy jesteśmy w stanie nauczyć KZM poprzez same gry?
(40:31) Jak rozróżniamy poziomy koordynacji?
(43:09) Ile czasu w treningu piłkarskim powinniśmy poświęcać na KZM?
(44:44) W jaki sposób rozwijać koordynacyjne zdolności motoryczne w piłce nożnej? Przykłady dla każdej ze zdolności
(01:08:46) Czy istnieje idealny wzorzec ruchowy?
(01:12:04) Jak współczesna nauka postrzega KZM?
(01:15:44) Jakim edukatorem jest Władysław Szyngiera?
(01:17:23) Jak ocenia edukację? Czy warto studiować, by zostać trenerem piłki nożnej?
(01:19:19) Jak wykształcić dobrego trenera?
(01:22:41) Kto, jako student, wyróżniał się na AWF-ie Katowice?
(01:24:42) W jaki sposób rozwija się Władysław Szyngiera?
(01:25:51) Jak to się stało, że brał udział w wyborze Waldemara Fornalika na selekcjonera reprezentacji Polski?
(01:28:31) Co profesor AWF-u powiedziałby 18-letniemu Szyngierze, gdyby mógł się cofnąć w czasie?
(01:29:09) Kilka rad od trenera dla słuchaczy JUF

TOP5 książek polecanych przez Władysława Szyngierę:
– Jan Chmura, Adam Zając – „Współczesny System Szkolenia w Zespołowych Grach Sportowych”
– Joachim Raczek – „Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie”
Rasmus Ankersen – „Kopalnie talentów”
– Zbigniew Czajkowski – „Nauczanie techniki sportowej”
– Rainer Martens – „Jak być skutecznym trenerem”

Linki do artykułów lub stron, o których mówiliśmy w tym odcinku:
1. Nasz facebookowy profil – facebook.com/EkstraTrener
2. Sklep EkstraTrener.pl – ekstratrener.pl/sklep
3. Jak Uczyć Futbolu 022 – podcast ze Stanisławem Kwiatkowskim – ekstratrener.pl/022
4. Jak Uczyć Futbolu 040 – podcast z Pawłem Grycmannem – ekstratrener.pl/040
5. Książka „Współczesna pedagogika rodziców i nauczycieli w aktywności psychologicznej dziecka”
6. Książka „Imopeksis. Psychopedagogiczna metoda zarządzania sobą, grupą i sytuacją stresową”
7. EkstraLive: PAMIĘTAMY. Imopeksisowe wspominki. Rocznica śmierci Huciora
8. „Kopalnie Trenerów” – twitterowa nitka na temat polskich kopalni trenerów

Oceń podcast „Jak Uczyć Futbolu”:

Jeżeli korzystasz z aplikacji „Podcasty” na iPhone:
1) wpisz w wyszukiwarce aplikacji Jak Uczyć Futbolu,
2) w sekcji „Podcasty” kliknij na Jak Uczyć Futbolu,
3) przejdź do zakładki „Recenzje”,
4) kliknij „Napisz recenzję”.

Jeżeli korzystasz ze Stitchera (Android):
1) wejdź na stronę ekstratrener.pl/stitcher,
2) przewiń stronę w dół, aż do „Show Ratings ans Reviews”,
3) kliknij „Write a review”.

Zobacz też

Napisz komentarz (0)

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Scroll To Top